De groene bolletjes van Yoast zijn onzin

30 januari 2024

Inhoud

Deel dit bericht:

Ja, dat lees je goed. Ze geven je een vals gevoel van zekerheid en vooral als je nog niet veel verstand hebt van SEO.

Want stel je voor, je hebt je website af en de WordPress plugin ‘Yoast’ geïnstalleerd. Je bekijkt de SEO analyse van een pagina en je ziet dit:

Groene Bolletjes Van Yoast

Je pagina heeft een titel. Dat is wel echt het minimale wat hij zou moeten hebben maar voor SEO is dat niet voldoende. Er wordt niet gekeken of hij geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Jammer, want een niet geoptimaliseerde titel is een gemiste kans voor de SEO van jouw website. Met een SEO-proof pagina titel heb je weer meer kans om hoger in Google te komen en gevonden te worden door jouw ideale klant (waardoor je weer meer omzet krijgt).

Waar moet een SEO titel aan voldoen?

Er zijn een paar vuistregels die we aanhouden om ervoor te zorgen dat een titel geoptimaliseerd is voor Google. Het zijn richtlijnen waardoor je gerichter kunt schrijven.

  1. De titel is niet meer dan 60 leestekens.
  2. Het zoekwoord waar die pagina op is geoptimaliseerd staat erin
  3. Hij is duidelijk en aantrekkelijk om te lezen

De titel is niet meer dan 60 leestekens

Google kijkt naar de breedte van de titel, niet naar de lengte. Hij meet dus het aantal pixels dat jouw pagina titel in gebruik neemt. Je kunt je voorstellen dat een i veel smaller is dan een w. De vuistregel is dus niet meer dan 60 leestekens. Je kunt ook een SERP (search engine results page = de zoekresultaten) preview tool gebruiken om te kijken hoe het eruit zou komen te zien in Google.

Het zoekwoord staat erin

De titel is een belangrijk onderdeel van de pagina dus hierin moet ook het zoekwoord komen te staan. Omdat Google meet hoe belangrijk iets is op basis van de positie waar het staat, wil je ook dat het zoekwoord zover mogelijk voorin komt te staan.

Het is duidelijk en aantrekkelijk

De titel (en beschrijving) is het reclamebord van jouw website in de zoekresultaten. Je wil dat ze de titel lezen en eigenlijk niet anders kunnen dan erop klikken. Dat geeft een signaal naar Google dat jouw website een perfecte match is voor hetgeen waar ze naar zochten en je hebt een potentiële klant op jouw website. Win win dus. Als Google de website als match bestempelt dan zal hij hem vaker laten zien bij zo’n zoekopdracht. En dat is natuurlijk precies wat je wil!

Wil je graag wat feedback op jouw pagina titel? Stuur me dan een berichtje op Instagram en of via het contact formulier ik kijk graag met je mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *